Cel akcji:
Akcja ma celu zachęcenie wszystkich doręczycieli przesyłek bezpośrednich ( ulotek i gazetek, przesyłek kurierskich, listów, jedzenia na wynos etc.) do stosowania procedur zapewniających bezpieczeństwo osobom doręczającym i odbiorcom.Akcja powstała, aby popularyzować wiedzę o prozdrowotnych nawykach dotyczących dbania o higienę wspólnych przestrzeni użytkowych, co ułatwia walkę z covid-19.
"Czysta klamka" została zainicjowana przez Radę ds. rynku Direct Mail przy Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.


Do kogo kierujemy akcję:
Do akcji może dołączyć każda osoba i każda firma, troszcząca się o bezpieczeństwo swojej rodziny i otoczenia. Do udziału w akcji szczególnie zapraszamy:- dostawców przesyłek (operatorów pocztowych, kurierów, doręczycieli jedzenia na wynos, etc.),
- administratorów osiedli,
- firmy zlecające przesyłki,
- a także osoby indywidualne - np. mieszkańców osiedli.
W jaki sposób jest realizowana akcja:
- promocję prozdrowotnych nawyków i zachęcanie do dbania o higienę wspólnych przestrzeni użytkowych
- zachęcanie firm doręczających przesyłki bezpośrednie do stosowania procedur eliminujących rozprzestrzenianie wirusa
- zachęcanie administratorów osiedli do wsparcia mieszkańców w walce z covid-19
- zachęcanie firm zlecających przesyłki do zobowiązywania dostawców i kolporterów do stosowania ustalonych procedur bezpieczeństwa dostaw


Co osiągnęliśmy:
- Data rozpoczęcia Akcji - druga połowa marca 2020r.
- Ustaliliśmy standard doręczania papierowych materiałów promocyjnych polegający na wyposażeniu kolporterów w rękawiczki i środki dezynfekcyjne. Dzięki temu każda odwiedzona klatka i skrzynka pocztowa, do której dotarł kolporter staje się bezpieczniejsza. Standard wdrożyły firmy CTRL System, ABC Direct Contact, PostMaster oraz No Limits24. Kolporterzy tych firm każdorazowo dezynfekują:
- wszystkie klamki i przycisków domofonu na drodze dystrybutora,
- wszystkie skrzynki pocztowe, do których doręczane są materiały promocyjne.
- W akcję zaangażowały się między innymi Metro Advertising, Skarbnica Narodowa, Edc Direct oraz OBI i ALDI, które zobowiązały swoich kolporterów do stosowania tych właśnie standardów.
- Akcją interesują się media. Napisali o nas między innymi OOH Magazine, MMP Online, Handel Extra, Marketing przy kawie, Publicrelations, Media2 oraz Portal Medialny. Teksty o "Czystej klamce" znalazły się także w 507 portalach lokalnych zachęcających wspólnie z nami do dbania o wspólne bezpieczeństwo.
- Społeczności "Czystej klamki" na FB, Insta i LinkedIn - wspierają ideę akcji poprzez stosowanie jej zasad.
Działamy razem:
Firmy zaangażowane w akcję dołączają do grona wiarygodnych podmiotów, które aktywnie zareagowały na nowe uwarunkowania dostaw i mogą pochwalić się usystematyzowanymi działaniami na rzecz bezpieczeństwa klientów i pracowników. Uczestnicy akcji włączają się tym samym w akcję CSRowa rynku przesyłek bezpośrednich promując zasady bezpieczeństwa dostaw. Dzięki temu wzmacniają zaufanie rynku do świadczonych przez siebie usług. Informacje na temat uczestników ""Czystej klamki"" pojawiają się w mediach społecznościowych akcji oraz portalach branżowych i lokalnych.Wprowadzenie zasad Czystej klamki pozawala przygotować firmę na ewentualność konieczności wdrożenia/ kontynuacji zasad bezpiecznych dostaw także w przyszłości.


Zasady Akcji które trzeba spełnić:
Udział w Akcji ""Czysta Klamka"" polega na zadeklarowaniu i faktycznym wprowadzeniu procedur i standardów zwiększających bezpieczeństwo dostaw i dystrybucji. Polegają one przykładowo na:- dezynfekowaniu przestrzeni wspólnych takich jak klamki, domofony, skrzynki pocztowe itp. (np. operatorzy pocztowi, kolporterzy),
- dostarczaniu bezdotykowym, ograniczeniu kontaktu do niezbędnego minimum (np. kurierzy),
- stosowaniu wytycznych Głownego Inspektora Sanitarnego takich jak:
- odkażanie punktu odbioru zamówień,
- obsługa w rękawiczkach jednorazowych,
- zachowanie bezpiecznego odstępu od klienta (np. dostawcy jedzenia).
- Pracownicy muszą stosować środki ochrony osobistej jak maseczka i rękawiczki oraz częste dezynfekowanie rąk.